Jak działa e-recepta?

E-recepta to bardzo lubiane rozwiązanie, które ułatwia życie wszystkim chorym. Pozwala uzyskać zlecenie na leki bez konieczności wystawienia papierowej wersji recepty, również w czasie wizyty online. Jak zdobyć e-receptę? Jak wygląda proces jej realizacji?
E-recepta – co to jest?
E-recepty obowiązują w Polsce od 2020 roku, są również stosowane w całej Europie. Lekarz w czasie konsultacji nie wystawia już recepty w papierowej wersji, tylko podaje 4-cyfrowy kod, który razem z PESEL-em trzeba podać w aptece. Tyle wystarczy, aby farmaceuta wiedział, jakie leki produkty medyczne ma wydać. Wszystkie dane z recepty tzn. przepisane leki, dawkowanie, okres stosowania, przeciwwskazania można znaleźć w Internetowym Koncie Pacjenta. Pacjenci, którzy mają Internetowe Konto Pacjenta, otrzymują również kod recepty SMS oraz na podany przy rejestracji adres poczty elektronicznej. E-recepta wchodzi w skład tego samego systemu, co e-zwolnienie i e-skierowanie.
Jakie zalety ma e-recepta?
E-recepta to rozwiązanie wygodne nie tylko dla pacjenta, ale również lekarza i farmaceuty. Aptekarz widzi wyraźnie, jaki środek został zapisany, nie musi obawiać się, że źle rozczyta pismo lekarza i wyda niewłaściwy lek, co mogło się zdarzyć w przypadku recepty papierowej. Pacjent w razie problemów zawsze może zajrzeć do IKP i upewnić się, jak dawkować lekarstwa. Recepta w formie elektronicznej to również duże udogodnienie dla lekarza. Zawsze może wejść w historię pacjenta, sprawdzić listę przepisanych leków i upewnić się, że te nowe nie będą wchodzić w interakcje z już przyjmowanymi. Recepta online może być wystawiona w trakcie wizyty stacjonarnej, a także konsultacji online, za pośrednictwem telefonu, czatu czy rozmowy video. Jest tak samo ważna jak ta, wystawiona w trakcie tradycyjnej wizyty. E-receptę można zrealizować w dowolnej aptece, w zaleźności od tego, co się na niej znajduje, jest ważna 7, 30, 120 lub nawet 365 dni. Może być realizowana w ratach.
Wizyta online a recepta elektroniczna
Konsultacje lekarskie online rozpowszechniły się w czasie pandemii Covid-19. Obecnie mimo poprawy sytuacji epidemiologicznej są nadal popularne i cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Są wygodne i bezpieczne, pacjent nie musi stać w kolejce do lekarza, czekać na termin wizyty, spotykać się z innymi chorymi. W internecie działa wiele przychodni, które umożliwiają zdalny kontakt z lekarzem w wybranej formie. Pacjent może wybrać rozmowę telefoniczną, kontakt przez czat czy video rozmowę. Konsultacja lekarska online nie różni się znacząco od zwykłej wizyty. Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, prosi o pokazanie badań lub dokumentacji medycznej. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, może wystawić receptę elektroniczną na konkretny lek, e-skierowanie czy e-zwolnienie. Dla pacjentów zdalnie dostępni są lekarze różnych specjaliści m.in. internista, pediatra, ginekolog, laryngolog, ortopeda, hematolog, neurolog, hematolog, reumatolog i wielu innych.
Jak otrzymać receptę online w trakcie zdalnej wizyty?
Aby otrzymać elektroniczną receptę bez wychodzenia z domu, należy wybrać zdalną przychodnię, a następnie umówić się do specjalisty. Można skorzystać np. z Telemedi, wypełnić formularz medyczny i szybko otrzymać receptę na potrzebne leki. Można również skontaktować się z wybranym lekarzem. W trakcie rejestracji należy wybrać termin, podać swoje dane, preferowaną formę kontaktu, a następie dokonać płatności. W ustalonym terminie specjalista skontaktuje się z pacjentem i przeprowadzi z nim rozmowę. Pacjent musi powiedzieć o niepokojonych objawach, występujących chorobach, wcześniejszy problemach ze zdrowiem. Lekarz postawi diagnozę i wypisze potrzebne leki. Pacjent otrzyma receptę w formie kodu, który wystarczy podać w wybranej aptece.
Elektroniczne recepty to ogromne ułatwienie dla pacjentów, lekarzy i farmaceutów. Warto wiedzieć, że można je zdobyć szybko, bez wychodzenia w domu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy skończy się potrzebny lek, a lekarz pierwszego kontaktu będzie dostępny dopiero za kilka dni.
Materiał zewnętrzny